Handgjord ros

Idag tänkte jag bjuda på ett recept av en handgjord ros. Jag gör rosor på två olika sätt. Den ena som här nedan med endast marsipan, plastfilm och händerna. Den andra har jag diverse olika verktyg och blir givetvis lite lyxigare.




Börja med att rulla en liten boll i handen. Här avgörs storleken på rosen. Forma sedan bollen till en kona.



Rulla en liten boll och lägg mellan en bit plast. Använd fingertopparna för att dra ut marsipanen till tunna blad.Låt dem vara tunnare mot toppen av bladet och lite tjockare nedtill. 



Lägg bladet om konan så här. Överflödig marsinap är det bara att dra bort.



Gör ett till blad som är aningens större och lägg tätt intill konan fast det här bladet ska läggas mitt emot det första bladet.



Fortsätt att göra bladen lite större för varje lager. Lägg dem intill varandra och låt varje blad överlappas av varandra. Forma bladen lite snyggt för att få en mer levande känsla.



Sedan avslutar man när man har fått en sådan ros man vill ha.

Kanske inte den roligaste färgen att demonstrera med. Nästa gång får jag bjuda på en rosa ros istället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0