Födelsedagstårta



Söndag förmiddag och jag har just blivit klar med denna födelsedagstårta till min sambos mamma som fyller 51. Hon har själv gjort tårtbottnarna sen har jag fyllt tårtan med vaniljkräm och hallongrädde, med riktiga hallon såklart. Jag brukar fuska och köpa pulvervaniljkräm, blandar man den med vispad grädde så blir den hur god som helst. Ska lära mig att göra egna mousser men nu ville jag bara vara säker på att den blir god och inte torr. Täcket över tårtan är sugarpaste (sockerpasta) som är hur smidig som helst att arbeta med. lättare än att täcka en tårta med marsipan. Rosorna är gjorda av den bästa örebromarsipanen och dem har jag gjort själv. Närmare 30 rosor gick det åt till tårtan så det tog ett bra tag. Ska köpa rosmallar sen så är den enklare och man får ännu finare rosor.

Nu får man bara hålla tummarna att den smakar.

Sen har jag ett tunt lager med smörkräm över kakan som består av smör, florsocker, vaniljsocker och vatten. Detta för att sugarpasten inte ska komma i kontakt med fyllningen och så för att man ska få en snygg yta. På med sugarpaste, lite dekorationer, knåda ihop lite marsipanrosor och vips så är tårtan klar.. Ehh...tog ett antal timmar.

Hoppas att det smakar mina gäster!


Kommentarer
Postat av: marie

du gör verkligen jättevackra tårtor!

2009-08-03 @ 14:08:24
Postat av: marie

jätte fina tårtor du gör. men jag har lite fråga till dig . Färgar du maripanen själv eller? och hur färgar du den i så fall. sen undra har du något tips på vad jag kan göra för tårta då min lilla katt fyller 1 år och vi ska ha liten kallas för henne. :)

2011-04-15 @ 14:11:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0