Prinsesstårtor



Hela veckan har jag ägnat åt dessa prinsesstårtor som är till ett kalas här i sköllersta. Jag tycker de blev härliga och vackra, med andra ord blev jag nöjd. Klart att kanterna ska vara lite finare men marsipan är lite klurigare att få till bra och övning ger färdighet.

Att göra en prinsesstårta är inte så svårt men man kan naturligtvis avancera det hur mycket man vill.  Botten är en ljus sockerkaka.  Första lagret fyllning har jag först strykit ut hallonsylt. Över sylten läggs ett lager med hallongrädde på. Nästa lager är vaniljkräm och så på med sista locket. Sedan har tårtorna fått stå med plastfolie i kylskåpet över natten eftersom marsipanen sedan ska ligga direkt över grädde vilket gör att den svettas och blir ful om den står så för länge.

Nästa dag vispar man grädde och blandar den med lite vaniljkräm. Detta kalas glasskräm. Den brer man över hela tårtan och skapar samtidigt en liten topp på mitten av tårta.

Det jobbiga momentet är att färga och kavla marsipan. Blanda grön och gul ätbar färg och blanda in i marsipanen. Kavla sedan ut marsipanen mellan två bakplåtspapper. Ett tips är att ta hjälp av en glasflaska och pressa ut marsipanen med. Ta sedan bort pappret på den sidan du ska ha nedåt och vänd den över tårtan sedan tar du bort det andra pappret så blir inte locket skadat. Jämna till kanterna och så är själva tårtan klar.  Sedan återstår bara att dekorera som man vill. Florsocker brukar vara standard på dessa tårtor men det har jag själv hoppat över.

Kommentarer
Postat av: Ida

Jätte fina vart dom :D

2009-05-01 @ 18:18:51
URL: http://dunderida.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0