Chokladmoussepaj



Jag testar en del nya recept, fast från en receptbok som jag haft rätt så länge. Förra veckan gjorde jag en chokladcheesecake som blev så otäck och misslyckad att den inte ens fick omtalas. Men igår gjorde jag denna paj. Avsmakades och fotograferades i morse ;) Gillar man choklad så gillar man den här. Moussen var väldigt len och härlig och välsigt chokladrik. Jag har gjort om receptet lite, men orginal finns i boken Choklad. Tänk på att chokladen betyder allt i den här. Håll er därför borta från blockchoklad. Välj er favoritchoklad så blir det bäst!

Mitt recept

Botten
80 g digistivekex
80 g savoiardikex
90 g äkta smör

Fyllning
200 g ljus choklad (marabou mjölkchoklad)
100 g mörk choklad ( 70% marabou premium)
3 ägggulor
3 äggvitor
1/2 dl finkorningt strösocker

Kör kexen och smöret i en matberedare och tryck ner i en form med löstagbar botten. Jag använde en 22 cm form.
Smält chokladen i micron eller under vattenbad. Låt svalna lite och ha sedan i äggulorna och blanda ihop. Degen sväller eftersom äggulorna tillagas av den varma chokladen.
Vispa äggvitorna och sockret hårt.
Ha i chokladblandningen i äggvitesmeten och blanda försiktigt ihop.
Ha i smeten i pajformen och låt stå 6 timmar eller mera i kylskåpet.

Tror att den är god att servera till något gott tillbehör. Kanske färska jordgubbar, vaniljglass eller bara en klick grädde. Själv har jar bara lite apelsinchokladkross på toppen.





Kommentarer
Postat av: Sara Pierrou

Det riktigt vattnas i munnen på mig :-) ser supergod ut!

2012-03-10 @ 12:57:18
URL: http://sarastartor.blogspot.com
Postat av: sandra eklund

Gud vilken mysig blogg och vilka fantastiskt inspirerade bilder TACK =), själv är jag nybörjare och älskar att lusläsa din blogg.

2012-03-11 @ 20:57:36
URL: http://www.apeaceofcake.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0