Döskalletårta med tärningar

Gårdagskvällen och dagens förmiddag har gått i tårtans tecken! Det var länge sedan och mycket välkommet. Det var en vän till mig som skulle på kalas. Tårtan var till en pojke som fyller 12 år. De skulle ha med tårtan som present eftersom han tyckte min väns sambos döskalletårta var så häftig och god! Den här gången tänkte jag visa några bilder på hur det ser ut när en tårta blir till hemma hos mig. Alla delar är inte med eftersom det då skulle bli så många bilder. Men lugn för den nyfikne. Jag har två tårtor till som ska bakas i februari och då kan jag visa lite mera.



Mina tårtfat hade inte hunnit komma än. Det spelar ingen roll, det går så bra med ett plåtfat och vanligt tårtpapper. Tårtan är fylld med vaniljkräm och jordgubbssylt. Jag provade ett nytt recept på vaniljkräm och det receptet spar jag för all framtid. Underbart recept!



Att kavla svart marsipan är inte jätteenkelt. Man kan inte använda maizena som jag annars gör för då blir ju marsipanen vitdammig. Men med ett bakplåtspapper under lossnar den lätt från underlaget i alla fall.



Sedan är det bara att lyfta över locket på tårtan. Tårtan är spacklad med grädde. Tänk på att då måste man göra den samma dag som den ska ätas annars svettas den.



Efter att ha fått till sidorna har jag detta jättebra skärverktyg.



Pärlband gör jag med denna lilla mall.



Jag använder inte trälim till mina tårtor. Nej, det finns ätbart lim som fungerar alldeles utmärkt.



Nu är pärlbandet ditlimmat.



Sedan gör jag rosor. Det ska jag visa en annan gång hur jag gör.



Alla dekorationer till tårtan.



Klara sitter nedanför tårtbaket och läser sin favoritbok Pyssliga Ellas kalas. Tårtan på bilden är väldigt fin. Jag tror hon har ärvt nått efter mamma!



När böckerna blir tråkiga får man roa sig med annat!

'

Nu är tårtan klar! Den blev väll ganska så söt?


Kommentarer
Postat av: EmmaS

skitläcker tårta =)

2012-02-11 @ 15:38:51
URL: http://mammahela.bloggsida.se/
Postat av: Madde

Vilken häftig tårta. Jag kanske kan gå på kurs hos dig nån gång.

2012-02-12 @ 18:52:13
URL: http://pilutta28.blogspot.com
Postat av: Therese

Helt underbar! Assistenten (som verkar vara upptagen med annat) är mycket större än sist vi sågs :)

Hoppas tårtan går hem där den ska!

Kram Therese

2012-02-12 @ 19:57:22
URL: http://pysslarishabbychicstil.blogspot.com
Postat av: Anonym

Vilket bra tips med bakplåtspapper under marsipanen.

2012-02-13 @ 23:22:53
URL: http://lottestårtor.blogg.se/
Postat av: Ellinor

Vad duktig du är, sjukt kul att kolla på din blogg! Undrar ifall man skulle kunna få det receptet som du har till tårtbotten? Sitter och letar runt efter något bra recept så :)

2012-02-27 @ 18:57:42
URL: http://ellinorjj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0