Körsbärstårta Black forest

På min födelsedag fick jag denna bok av mina svägerskor.



Det är tydligen en helt nyutkommen receptbok. Jättekul då jag är så trött på krångliga tårtor, marsipantäcken och sockerpasta som bara smakar socker socker socker. I går bakade jag den första tårtan ur boken till ena svägerskan som hade kalas idag. Blev en Black forest som är inspirerad av Tysklands variant av Schwarzwaldtårtan. Måste säga att jag är grymt imponerad av receptet! En jättelättbakad men grymt god chokladbotten, chokladganashe, mascarponefrosting och hemplockade körsbär från trädgården. Har passande körsbär då jag använde dem från ett träd som ger mörka och lite fastare bär. En sort som för övrigt är jättegod att göra likör på. Egentligen skulle det vara körsbär i rom i men eftersom jag själv är höggravid så skipade jag det eftersom jag gärna smakar själv också :)



Tårtan är spritsad med mascarponefrostingen, skippade bären på toppen som det skulle vara. Måste för övrigt träna mer på att spritsa och köpa mig ordentliga spritsar också! Nu är det spritsade tårtor som gäller framöver, dock inte smörkrämstårtor men mascarpone och yoghurtfrosting är ju hur frächt som helst!

Vet tyvärr inte om man får lägga ut receptet när man tagit det från en bok? Låter bli och tar reda på saken först, annars får ni köp boken helt enkelt, klart värd det!

Kommentarer
Postat av: Eline

Ser fantastiskt fin ut! Körsbär låter väldigt gott oxå. Spritsa är ju väldigt kul o ser så läckert ut! Fick en sprits av min mor idag, den verkar kanon! Ska lägga ut den på bloggen så småning om...

2012-05-27 @ 19:22:24
URL: http://eleline.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0