Rabarber cupcakes



Idag har varit en riktig bakdag, började med att få till en tårtbotten alldeles själv som jag ska ha till tårtbaket i helgen. Den åkte i frysen och sen kom jag på att mamma har namnsdag i morgon, vilken bra anledning att baka lite.

Var sugen på att göra cupcaces och muffinsen är gjorda av samma recept som tårtbotten fast med några rabarberbitar på toppen som jag hittade i frysen.

3 ägg

2,5 dl socker

1 tsk vaniljsocker

50 g smör

3,5 dl vetemjöl

3 tsk bakpulver

rivet skal och saft av citron

Vispa ihop ägg, socker och vaniljssocker pösigt, smält margarinet och rör i mjölken. Häll i blandningen i äggsmeten. Blanda mjöl och bakpulver i en skål och rör försiktigt ihop, ha i citron. Fyll muffinsformar 2/3 och tryck gärna dit något gott bär som i det här faller rabarber. Grädda mitt i ugnen 175 grader 20 min.


På toppen har jag kanelmousse som består av

5 dl vispgrädde

200 g färskost

några nypor kanel beroende på smakstyrka

Värm kanel och grädde men låt det inte koka, låt kallan i kylen. Ha sedan i färskosten och vispa tills den är lagom hård/mjuk. Spritsa på muffinsen.

Sedan har jag dekorerat med sugarpasteblommor som jag gjort.

Jag är i alla fall nöjd trots att spritsningen behöver tränas upp och får hoppas att det kommer smaka i morgon.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0